20 września 2017

Intensywny trening crossfit

Crossfit to system treningowy, którego głównym założeniem jest trening funkcjonalny o bardzo wysokiej intensywności i dużej zmienności. Natomiast trening funkcjonalny wywodzi się z rehabilitacji, gdzie stosowany był on u osób chorych w celu ich usprawniania i odzyskiwania utraconych funkcji. Podstawą takiego treningu jest użyteczność ćwiczeń, które odnoszą się do codziennych aktywności lub też do uprawianej dyscypliny sportowej.

CrossFit łączy w sobie różne sporty – podnoszenie ciężarów, wioślarstwo, gimnastyka. To właśnie one mają za zadanie kształtować wszystkie aspekty aktywności fizycznej, a należą do nich: siła szybkość, wytrzymałość, moc, wydolność krążeniowo – oddechowa, gibkość, zwinność, koordynacja, równowaga, precyzja.

Oprócz tego, że ten trening charakteryzuje różnorodność ćwiczeń, wysoka intensywność oraz bardzo krótkie przerwy. Trening ma charakter odwodowy lub stacyjny, a oznacza to że ćwiczenia są wykonywane jedno po drugim lub kilka serii jednego ćwiczenia.

Jakie plusy niesie za sobą trening CrossFit?

– duża różnorodność ćwiczeń sprawia, że trening nie jest monotonny

– to trening ogólnorozwojowy, który buduje bądź też doskonali siłę, szybkość, wytrzymałość, koordynację, równowagę, oraz siłę funkcjonalną

– nie ma potrzeby używania specjalistycznego sprzętu, co pozwala na wykonanie treningu także poza siłownią

– duża intensywność powoduje, że dobry trening może trwać do 20 minut

– ćwiczenia często wykonywane są w grupie, co dodatkowo motywuje do pokonywania własnych słabości

Jakie zaś są minusy tego typu treningu?

– ze względu na wysoką intensywność i obciążenie zewnętrzne zwiększone jest ryzyko przeciążenia aparatu ruchu

– zbyt szybkie tempo może być kłopotliwe dla osób początkujących – zła technika przyczynia się do przeciążeń aparatu ruchu

Trening CrossFit nie wskazany jest dla osób rozpoczynających swoją przygodę z aktywnością fizyczną. W związku z dużą intensywnością ćwiczeń ważne jest przygotowanie organizmu poprzez regularną aktywność o niższej intensywności i mniejszym obciążeniu.

W związku ze specyfiką treningu CrossFit ważną sprawą jest prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń. W większości są to ćwiczenia wielostawowe, angażujące całe ciało, niestety dla osób początkujących bardzo trudne.