27 listopada 2017

Przygotowanie do sezonu narciarskiego – jak urchonić się przed kontuzjami.

Sporty zimowe z roku na rok zyskują sobie coraz więcej zwolenników. Szacuje się, iż narciarstwo uprawia około 5-6 milionów Polaków. W związku z tym, że sporty zimowe są uprawiane na dość dużą skalę, coraz częściej mówi się o wypadkach na stokach, kontuzjach oraz profilaktyce. Większość osób traktuje jazdę na nartach jako formę rekreacji lub też jako formę weekendowego wypoczynku lub rodzinnych ferii zimowych.

Narciarstwo, jazda na snowboardzie czy też łyżwiarstwo niosą za sobą pewne ryzyko uraz lub kontuzji, jak każdy sport. Jednak przy sportach zimowych wygląda to nieco inaczej, ponieważ dodatkowy problem stanowi częstotliwość ich uprawiania tzn. w większości przypadków jest to kilka razy w roku. W czym tkwi problem? Wiele osób wybierających się na narty poza sporadycznymi wypadami w góry nie uprawia na co dzień żadnej aktywności. Wtedy organizm kilka razy do roku zmuszany jest do ogromnego wysiłku. Zazwyczaj objawia się to uciążliwymi bólami mięśni, które znacznie ograniczają zdolności ruchowe przez kilka następnych dni.

Brak jakichkolwiek przygotowań lub zbyt późne ich rozpoczęcie może skutkować nakładaniem się dużych obciążeń na organizm.

Przygotowanie fizyczne do sezonu zimowego ma na celu zmniejszyć ryzyko urazów, ale również w przypadku wypadku na stoku, sprawić abyśmy szybciej powrócili do zdrowia.

Najczęstsze przyczyny kontuzji:

– Utrata panowania nad nartami lub snowboardem

– Błąd techniczny

– Złe warunki pogodowe

– Złe warunki terenowe

– Nieodpowiednio przygotowany stok

Ćwiczenia wzmacniające:

– Przysiad obunóż

– Przysiad jednonóż z nogą z przodu

– Przysiad jednonóż z nogą z tyłu (opartą o krzesło)

– Wypad nogą w przód

– Wypad nogą w tył

– Wypad boczny

– Wznosy ugiętej nogi w podporze