Schorzenia i sposoby ich leczenia

Rwa kulszowa

ból kręgosłupa

Charakteryzuje się bólem rozchodzącym się tylko wzdłuż nerwu kulszowego, bez żadnych innych dolegliwości i może być pierwszym sygnałem uszkodzenia krążka międzykręgowego. Bóle występują często bez żadnej konkretnej przyczyny i wywołane są przez niewinny ruch, kaszel czy kichanie. Większość uszkodzeń lędźwiowych krążka międzykręgowego towarzyszą objawy ze strony kończyn dolnych, którymi są :

  • ból,
  • zaburzenia czucia,
  • osłabienie,
  • zaniki mięśniowe
  • odchylenia w zakresie ruchomości.

Objawy kliniczne:

Najczęściej dolegliwości rwy kulszowej rozpoczynają się powoli: są to tępe bóle w okolicy krzyża, pośladków i na tylnej powierzchni uda. Następnie bóle nasilają się i schodzą poniżej kolana do łydki, okolicy stawu skokowego i stopy. Rzadko rwa kulszowa zaczyna się ostrym bólem , a przyczyną jest bezpośrednie podrażnienie korzenia nerwowego.

Chory dotknięty ostrym atakiem rwy kulszowej przede wszystkim unika obciążania zajętej kończyny i wszelkich ruchów zmierzających do jej wyprostu. Przez takie ruchy ,,obronne’’ zmienia się postawa pacjenta co prowadzi do wielu kompensacji w obrębie miednicy i obręczy biodrowej.

Leczenie:

Większość przypadków rwy kulszowej leczy się nowoczesnymi metodami fizjoterapii. W zależności od stanu i okresu choroby stosuje się terapię manualną, techniki energetyzacji mięśni i specjalne metody stabilizacji kręgosłupa. Fizjoterapia proponuje również specjalistyczne masaże lecznicze i wykorzystywanie punktów spustowych.

Pierwszy atak rwy kulszowej najczęściej jest sumą mikro urazów i nie leczony prowadzi do szybkich nawrotów, dlatego bardzo ważna jest profilaktyka.

Profilaktyka:

Zwykle po prowadzonej prawidłowej fizjoterapii ostre dolegliwości bólowe mijają i należy rozpocząć delikatne ćwiczenia pod kierunkiem fizjoterapeuty. Profesjonalne gabinety fizjoterapii proponują ćwiczenia wzmacniające mięśnie przykręgosłupowe oraz mięśnie brzucha.

Aby nie dochodziło incydentów związanych z atakami rwy kulszowej należy odpowiednio zapobiegać głównie poprzez ruch. Wzmacnianie mięśni brzucha i grzbietu poprzedzone odpowiednią rozgrzewką zapewniają stawom kręgosłupa odpowiednią ruchomość, mięśniom i nerwom odpowiednią długość i sprężystość.